Mi a Kormányzati Felhő (KOF)?
A KOF a kormányzati szektor részére speciálisan kialakított felhő szolgáltatás. A piaci szolgáltatásoknál sokkal védettebb környezetben üzemel, kiemelt szakmai tudású csapattal támogatva. A KOF a Nemzeti Távközlési Gerinchálózathoz (NTG) kapcsolódik, de attól elválasztva, külön hálózatként működik. Elsősorban az NTG-t használó intézmények ajánljuk. A tervezésnél figyelembe vettük a kizárólag internet csatlakozást használó ügyfelek igényét is, így a KOF széles körben lefedi az igényeket.
Milyen szaktudás szükséges hozzá?
Az igényelt szaktudás - a hardver-, tűzfal- és hálózatüzemeltetést leszámítva - megegyezik a hagyományos, saját eszközökön futtatott rendszerek üzemeltetéséhez szükséges tudással – azonban ennek a tudásnak egy részét a KOF szolgáltatást nyújtó NISZ Zrt. adja.
Milyen hardveren fut a Felhő?
Az infrastruktúra szabványos x.86-os architektúrájú szerverekből került kialakításra, az adatok tárolásáról egy kiemelkedő performanciát biztosító SSD, SAS és SATA elemekből felépített lemez-fürt gondoskodik. A hosszú távra megőrzendő adatok költséghatékony tárolását egy szalagos mentőegység végzi. A rendszer moduláris felépítése, egyszerű bővíthetősége garantálja, hogy hosszú távon is kellő kapacitással tudja majd kiszolgálni az igényeket.
Milyen szoftverkörnyezetet biztosít a Felhő?
A KOF jelenleg IaaS szintű szolgáltatást nyújt – azaz hálózati csatlakozással ellátott virtuális gépet kínál. Az operációs rendszer és a fölötte levő alkalmazások biztosítása az ügyfelek feladata. Az operációs rendszerek telepítése a felhő portálon kiválasztható imidzsekből történik. Igény esetén „bármilyen” operációs rendszert telepíthetővé teszünk – itt a korábban említett technológiai megfelelés mellett az Alkotmányvédelmi Hivatal előírásainak való megfelelőség a követelmény. Az operációs rendszer licencét minden esetben az igénybevevő ügyfélnek kell biztosítania.
Milyen hardvert/szoftvert lehet működtetni a Felhőben?
A letölthető dokumentum pontos tájékoztatást ad a kérdésről.
Mitől biztonságos a KOF?
A piaci szolgáltatásokkal szemben a KOF-ban számos védelmi mechanizmus jelenik meg. A hagyományosan automatizált folyamatok itt sok esetben manuális ellenőrzésen mennek keresztül. A KOF-ban egy adott ügyfél gépéhez nem biztosítunk automatikus hálózati kapcsolatot, ez minden esetben az ügyfelekkel történő egyeztetés után történik meg. A rendszer a publikus internet hálózattól és az NTG-től is elválasztott módon működik – a kapcsolat ezen hálózatok felé manuálisan, az ügyféllel történt részletes egyeztetés alapján alakítjuk ki.
Kik lehetnek a KOF ügyfelei? (Kik vehetik igénybe a KOF szolgáltatásait?)
A KOF infrastruktúra felhasználói a kormány és a magyar közigazgatás intézményrendszere. A szolgáltatás igénybevételének feltételét képezi, hogy a Megrendelő a Nemzeti Távközlési Gerinchálózathoz történő csatlakozásra jogszabály rendelkezése alapján jogosult legyen. Az igénybevételnek nem feltétele az NTG hálózat megléte, csupán a jogosultságra van szükség.
Hogyan lehet igénybe venni a szolgáltatásokat? Mi az igénylés folyamata?
Amennyiben Ön jogosult a KOF szolgáltatások igénybe vételére, akkor a személyes NISZ ügyfélmenedzserén keresztül, vagy a kof.hu oldalon elérhető az igénybejelentő lapon teheti ezt meg.
Amennyiben változik az igénybevett szolgáltatások száma, mennyire rugalmasan méretezhető át az igénybevett szolgáltatás?
Az alábbi lépésekben:
vCPU: darabonként, egy virtuális gépben maximálisan 16 darab vCPU hozható létre.
vRAM: 1GB-os lépésekben, egy virtuális gépben maximálisan 128 GB-nyi RAM működik.
HDD: 1GB-os lépésekben, gépenként maximum 2000 GB, és maximum 10 darab meghajtó hozható létre.
Virtuális Gép: a rendszer kapacitás-korlátain belül korlátlan számú gép hozható létre.
Mi a Kormányzati Felhő helpdesk elérhetősége?
Természetesen. A kormányzati felhő szolgáltatásaihoz segítséget az smc@nisz.hu email címen, illetve a +36 1 301-3000-es telefonszámon kérhet segítséget.
Hogyan férek hozzá a felhőben működő gépemhez?
A KOF szolgáltatásban jellemzően virtuális gépeket üzemeltetünk, az ezekhez történő fizikai hozzáférés nem értelmezhető. A gépek menedzsmentjét távoli hozzáférésen keresztül (SSH és RDP) teheti meg. További lehetőségként a kormányzati felhő adminisztrációs felületén keresztül lehetősége van a gép újraindítására, ki/bekapcsolásra, illetve a gép erőforrásainak (CPU, RAM, HDD) bővítésére, szűkítésére.
A saját hardver felhőben történő elhelyezése esetén a fizikai hozzáférés csak előzetes egyeztetés alapján oldható meg. Az egyeztetésben segítségére lesz az ön ügyfélmenedzsere, lépjen kapcsolatba velünk!
Jogszabály kötelez egy adott szakrendszer üzemeltetésére. Megszegem ezt a szabályt, ha a felhőbe költöztetem a rendszert?
A Kormányzati Felhőben futó rendszerek esetén az üzemeltetést az Ön szakemberei végzik. A NISZ felelősségi körébe a virtuális futtatókörnyezet, a gépterem, a hálózat, valamint a felhőmenedzsment rendszer tartoznak. Az operációs rendszer, illetve az alkalmazások üzemeltetője a felhőben való elhelyezés után sem változik.
5 éves fenntartási kötelezettségem van a rendszerre, nem vihetem a felhőbe.
Amennyiben a fenntartási kötelezettség nem rendelkezik egy adott fizikai helyen való üzemeltetésről, a rendelkezésre álló helyek függvényében, illetve a technológiai megfelelőség ellenőrzése után a KOF képes befogadni meglevő rendszereket. A befogadás feltétele, hogy az ön által behozni kívánt eszközök kompatibilisek legyenek a jelenlegi felhő architektúrával.